�vodn� slovo curiculum vitae
Dagmar Brichc�nov� je um�lkyn� st�edn� generace, �ij�c� v �esk�ch Bud�jovic�ch - j� s�m jsem se s n� i s jej� rodinou sezn�mil (teprve !) kolem roku 2000. To ji� pat�ila k renomovan�m jiho�esk�m mal��k�m, d�ky tvorb� z p�edch�zej�c�ch dvou desetilet�. Sp��telili jsme se pr�v� proto, �e se jej� tvorba radik�ln� prom�nila a j� velice r�d pomohl interpretovat i prezentovat ty nov� v�ci, kter� byly pro mnoh�ho p�ekvapen�m, proto�e uzn�n� jej�ho dosavadn�ho malov�n� se nezmen�ovalo, d��v naopak . Ale autorku samou p�estalo uspokojovat, jako by ji� vy�erpala, co touto cestou mohla ��ci. Za��nala si uv�domovat sp��zn�nost s n�kter�mi um�lci, kte�� do t� doby nepat�ili k hlavn�m objekt�m jej�ho obdivu, jej� my�lenkov�, n�zorov� z�zem� se velmi rychle prom��ovalo. Jist� na tom m�la pod�l cel� �ada z�etel�, po��naje vysoko�kolsk�m studiem architektury, kter� potom zhodnotila mnohaletou prac� v oblasti pam�tkov� p��e p�es bytostn� osobn� vztah k n�kter�m star�m, zd�nliv� ji� nepot�ebn�m p�edm�t�m a materi�l�m a� po mo�nost ov��it si, �e podobn� jako ona uva�ovala i uva�uje �ada um�lc� na cel�m sv�t�. Postupn� se pro ni st�valy d�le�it�mi jin� aspekty v�tvarn�ho d�la i jin� cesty k jeho vzniku. Zaujet� samotnou malbou vyprchalo a bylo vyst��d�no fascinac� mo�nost� nov� zhodnotit r�zn� hotov�, v�cem�n� mimoum�leck� objekty nebo zasahovat do artefakt� ciz�ch. Nap��klad do historick�ch grafick�ch list�, t�eba s motivy slavn�ch ben�tsk�ch ornament�ln�ch podlah, vkreslovala minimalistick� geometrick� �tvary, kter� se st�valy jak�misi jeho konceptu�ln�mi protiklady, zaujaly ji star� v�le�ky od mal��� pokoj�, z nich� vytvo�ila jakousi sb�rku-objekt, ale tak� jimi pokr�vala plochu pl�tna, ��m� nav�c aktualizovala a prezentovala ornament, celou klasickou modernou odm�tan�, a je�t� k tomu v on� podob�, kter� tak dob�e zn�me z mnoha byt�. Jej� v t� dob� nejrozs�hlej�� koncept, kter� sama pojmenovala novotvarem SoftWare, nenadchl jenom mne, tak�e jsme jej na p�elomu rok� 2004 a 2005 p�edstavili ve Sb�rce modern�ho a sou�asn�ho um�n� N�rodn� galerie v Praze - Veletr�n�m pal�ci. Koncept je de facto jednoduch�, ale p�in�� velik� bohatstv� odkaz� a konotac�. P�edev��m, jako by vstupoval do diskursu o mo�nostech obrazu - v�echny materi�ly jsou nap�n�ny na klasick� mal��sk� podr�mky a prezentov�ny jako obrazy, v�t�inou v s�ri�ch. P�eva�uj� r�zn� v��ezy nalezen�, v�jime�n� modifikovan� textilie, p��padn� podobn� u�itn� materi�ly (f�lie atd.). Z�kladn� koncept je tedy nov�m, dosud nev�dan�m spojen�m duchampovsk� ideje, �e jako um�leck� artefakt m��e fungovat mimoum�leck�, nalezen� objekt. Ov�em d�ky tomu, �e se autorka rozhodla zrovna pro nejr�zn�j�� textil, spojuje cel� koncept se sf�rou �ensk�ho �ivota a jej�ho obvykl�ho pr�b�hu. Koneckonc� v�t�inu obraz� vytvo�ila a vytv��� z textilu, kter� v pr�b�hu let nashrom�dila nebo pou�ila pro sebe a svou rodinu, je to tedy jak�si reflexe jej� existence a toho, jak byla a je �ensk� role vn�m�na, mo�n� je to reflexe feministick�, by� prezentovan� s humorem - to podle mne neru�� jej� jistou subtiln� subversivnost. Tu si mo�n� je�t� v�ce uv�dom�me, kdy� si pov�imneme, jak dalece tyto jej� v�ce m�n� �ensk� materi�ly, zvl�t� p�i uspo��d�n� do r�zn�ch s�ri�, svou vizualitou parafr�zuj� cel� sv�t modern�ho um�n�, po��naje radik�lnost� monochromie, p�es r�zn� u��v�n� jazyka geometrie a v�bec sf�ru nov� citlivosti a� po "akceptov�n�" r�zn�ch typ� ornamentu, v�etn� ok�zal� n�dhery brok�t�, v nov�, postmodern� situaci. N�co z t�chto s�ri� jsme vid�li i na zl�nsk�m salonu . Ale kdy� jsem vid�l, �e mezit�m vznikly dv� nov� s�rie (i kdy� textiln� obrazy t� p�ib�vaj�) po��dal jsem um�lkyni, aby v minigalerii 6,15 m�ly premi�ru ony. Tentokr�t je jejich v�znamovost je�t� jednozna�n�j��: v s�rii MEMORY autorka vytv��� obrazy r�zn�ho form�tu tak, �e na r�zn� odst�ny �ed�ho monochromn�ho pozad� otiskuje star�mi, z d�tstv� schovan�mi p�smenkov�mi raz�tky mnohokr�t ur�it� slovo, serieln�, jako jasn� koncept i p�izn�n� ur�it� subjektivnosti volby slova i jeho artikulace "v detailu". Opakov�n� ur�it�ho pojmu, jeho postupn� artikulace, je i sv�ho druhu mantrou, ne ? A zase je to "work in progress". Tak, jako p�ib�vaj� d�l textiln� obrazy z objeven�ch materi�l�, tak nar�st� (pomalu, je to pracn�, i kdy� si to mo�n� ka�d� hned neuv�dom�) �ada obraz� textov�ch. Autorka vol� pojmy, kter� pro ni p�in�ej� v podstat� pozitivn� konotace, ale je to vlastn� tak� reflexe jej� pam�ti (jako j� v ur�it�m aspektu jsou jej� textiln� obrazy) : k 31.1.2008 vznikly v�t�� �i men�� obrazy se strukturami slov MIRAGE, LIGHT, FLIGHT, MIRACLE, SOLITUDE, NOTHING, ECHO, BEAUTY, SILENCE, IMAGE, LOVE, ART, DESTINY, DREAM, SPIRIT, YESTERDAY, PLEASURE, TODAY, LONGING, TRUTH, FELICITY, ANGEL, FAITH, POINT, UNIVERSE, HEAVEN, FRAGRANCE, FREEDOM, QUESTION - byl bych r�d, kdyby se je poda�ilo nainstalovat jako velkou skupinu na jedn� st�n�, ale samoz�ejm� v dob� psan� tohoto textu nev�m, jak to dopadne. Ale v ka�d�m p��pad� uvid�me v n�jak� podob� toto textov� metad�lo, tvo�en� jednotliv�mi repetitivn�mi obrazov�mi strukturami, k jejich� kontextu pat�� nejen jak�si "obr�cen�" konceptu�ln� izolace pojmu, asociace malby na pomez� monochromie, i p�ipomenut� kategorie lettrismu, v n�m� se ov�em s takovou �istotou ��du a syntaxe, mysl�m, p��li� nepracovalo. Nakonec jsme jako nejadekv�tn�j�� k tomuto souboru textov�ch obraz� vybrali to nejradik�ln�j��, jednu z nov�ch podob pr�ce s nalezen�m textilem. Jejich nejradik�ln�j�� transpozici do sv�ta malby, pr�v� takovou, aby vypov�dala "o sv� pam�ti", pochopiteln� p�i pozorn�m vn�m�n�. Jsou to zase obrazy, tvo�en� nalezen�mi, na podr�mky napjat�mi strukturami, po��naje brok�ty a kon�e man�estrem - jejich kone�nou podobou je ov�em �ern� monochrom, vznikl� p�et�r�n�m cel� plochy stejnou �ernou akrylovou barvou. Zase nov� typ monochromu, monochromu s vlastn�, individu�ln� pam�t� toho, co je skryto, a t�m je u ka�d�ho pon�kud odli�n� struktura, tak�e ka�d� obraz je neopakovateln�, jedine�n�, identifikovateln� . A samoz�ejm� tak� dal�� p��sp�vek do skromn� kapitoly o monochromn� tvorb� u n�s, konceptu�ln� objevn�, origin�ln� komunikuj�c� a p�itom tak subtiln� vstupuj�c� do sv�ta um�n� - jakmile si uv�dom�me z�kladn� pravidlo hry, za�nou n�s vzru�ovat mo�nosti objevov�n� rozd�l�, n�kdy minim�ln�ch, ale o to pregnantn�ji funguj�c�ch . Koncepty Dagmar Brichc�nov� jen zd�nliv� paradoxn� vstupuj� do cel� �k�ly diskurs�, po��naje t�m o feminismu a kon�e t�m o mo�nostech malby ve zm�n�n�, postmodern� dob� .
Ji�� Valoch
Dagmar Brichc�nov�
Narozena - 7. 9. 1957 �esk� Bud�jovice
�ije a pracuje - �esk� Bud�jovice a Hlubok� nad Vltavou
Studium - 1976 - 81 �esk� vysok� u�en� technick�, Praha, Stavebn� fakulta
VYBRAN� SAMOSTATN� V�STAVY
1990 V�stavn� s�� Pam�tkov�ho �stavu, �esk� Bud�jovice
1991 St�tn� z�mek �erven� Lhota
1992 V�stavn� s�� Porty�, P�sek
1993 Galerie Alternative, Montreux-Vevey (CH)
Muzeum, �esk� Krumlov
1994 Atelier SARA, �esk� Bud�jovice
1997 D�m um�n�, �esk� Bud�jovice
Galerie R, �esk� Krumlov
1998 Landeskulturzentrum Ursulinenhof, Linz (A)
St.-Anna-Kapelle, Passau (D), katalog
Bank Austria Creditanstalt, �esk� Bud�jovice
1999 Galerie Esprit, Plze�
2000 Ost-West Kunst, Galerie Knyrim , Regensburg (D)
Galerie Pod kamennou ��bou, �esk� Bud�jovice
2001 Galerie R, �esk� Krumlov
2002 Galerie m�sta Blanska
D�m um�n� m�sta Brna, D�m U rud�ho vola, Brno
2003 Galerie M�s�c ve dne, �esk� Bud�jovice
Galerie m�sta Plzn�
Sparkasse Neustadt a.A. (D)
2004 Atelier de.fakto, Praha
N�rodn� galerie, Veletr�n� pal�c, Praha, katalog
2005 Galerie CART, Pregarten (A)
Alfred Kubin Galerie, Wernstein (A)
VYBRAN� SKUPINOV� V�STAVY
1999 Gott Im-Puls des Lebens, Passau (D), katalog
2000 Begegnung, Regensburg (D)
Die Botschaft der Apokalypse, Passau (D), katalog
Um�lci, kte�� pro�li m�stem, Slavonice
2002 Sonnengesang, Winzer a.D., Passau (D)
2003 Sonnengesang, Volkach, Dresden (D)
Moderne versus Klassik, Schrems (A), katalog
S�db�hmische Kunst, Passau (D)
Ich bin dein Arzt, Waldkirchen (D), katalog
2004 Mal��i ji�n�ch �ech, Muzeum V. Precl�ka, Bechyn�
2005 IV. Nov� zl�nsk� salon, Zl�n, katalog
Bunte Steine, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg (D)
katalog
Pestr� kameny, Muzeum �esk� Krumlov
2006 Bunte Steine, Kammerhofgalerie Gmunden (A)
2007 Kunststation Kleinsassen (D), katalog
2008 Das Antlitz Christi, Di�zesanmuseum Passau (D), katalog
OCEN�N�
1998 I. cena - Junge Kunst, Passau (D)
2004 Jahresgrafik, Kunstverein Passau (D)
SYMPOZIA
1995 Malerei auf Ton, Regensburg (D)
1997 Lithographisches Symposium, Schloss Sigharting (A)
K�nstlerische Druckgrafik 3/3, Passau (D)
2002 Internationales Holzschnitt-Symposion, Winzer/D. (D), katalog
Symposium f�r Lithografie, Schloss Sigharting (A)
2004 K�nstlerwoche, Hagenberg (A)
2006 KLANG.ART, Aigen (A)
ZASTOUPEN� VE VE�EJN�CH SB�RK�CH
N�rodn� galerie / Sb�rka Ji��ho Valocha / Praha, Telecom �esk� Bud�jovice, Sparkasse Passau (D), Freilichtmuseum Finsterau (D), Kunstverein Passau (D), I. JVS �esk� Bud�jovice