Ane�ka Kovalov�

Kruhy pro Ji��ho

17. ��jna 2007- 1. �nora 2008



�vodn� slovo curiculum vitae

S ob�ma Kovalov�mi, Ane�kou a Mirkem, mne sezn�mil Michal Rann�, kter� po ukon�en� studia na akademii rozv�jel i obohacoval sv� p��telsk� okruhy, v nich� v�t�inou dominovaly spole�n� um�leck� n�zory - a proto�e ji� za�ala tvrd� normalizace, znamenalo to v�ce m�n� tak� z�m�rnou distanc od ofici�ln� traktovan�ch kulturn�-politick�ch po�adavk�. Pro Kovalovy to bylo spjato s rozhodnut�m ��t mimo hlavn� centra - pro Ane�ku to ov�em de facto tak� byl n�vrat ze studi� dom�. Nebo� ona �ila sice v prost�ed�, kde bylo um�n� cen�no nade v�e, ale bez klad� i z�por� existence v kter�mkoliv v�t��m centru. Sobot�n le�� v �dol� p��mo pod hlavn�m masivem Hrub�ho Jesen�ku, na cest� ze �umperka, ov�em bl� ne� do m�sta to je na sedlo Sk��tek, jedno z mo�n�ch v�chodisek h�ebenovky. A pr�v� Sobot�n si za m�sto sv�ho �ivota a sv� tvorby vybral Ane��in otec, socha� Ji�� J�lek, a vlastn� tak spolu se svou �enou vytvo�ili prvotn� z�klad sobot�nsk�ho v�tvarn�ho "centra". Kdy� to trochu zjednodu��me, d�vody byly st�le stejn�, kdy� tam potom p�ivedla sv�ho mu�e Ane�ka. B�t v co nejbezprost�edn�j��m kontaktu s p��rodou, proto�e ta byla pro v�echny z nich stvrzen�m opr�vn�nosti v�tvarn� tvorby. Ane�ka pova�ovala soun�le�itost s p��rodou za jistotu, ze kter� je t�eba vyj�t. Na pra�sk� akademii zastihla na�t�st� je�t� posledn� z�chv�vy liber�ln�ch let �edes�t�ch, ov�em v�c, ne� malov�n� "ofici�ln� po�ehnan�ch" pedagog� je pro ni dodnes ur�uj�c� mo�nost setk�v�n� s Ji��m Johnem, i kdy� u�il pouze ve�ern� kresbu - a znala tak� jeho d�lo, kter� se ve stejn� dob� postupn� ukon�ovalo. A sv�m zp�sobem je pro ni jist� kl��ov� dodnes, stejn� jako d�lo Michala Rann�ho, kter� se bohu�el tak� uzav�elo p�ed�asn�. K tomu samoz�ejm� trval� srovn�v�n� s d�lem otce a man�ela ... To samoz�ejm� neznamen�, �e by necht�la b�t v kontaktu s um�n�m dal��ch tv�rc�, koneckonc� u Koval� se sleduje, co je dostupn� - ale tak� se mnoh� v�ci t�eba i radik�ln� odm�taj�. Ane�ka p�itom vytv��� mo�n� nen�padn�, ale v r�mci mo�nost� skute�n� soustavn� d�lo vlastn�, kter� se samoz�ejm� se zm�n�n�mi sv�m zp�sobem vyrovn�v�, ale tak� je programov� odli�n�, by� to nen� odli�nost� t�eba radik�ln� nov�ho m�dia. St�le se vztahuje k tomu nejbli���mu kolem sebe, ale de facto �pln� jinak, ne� to �in� Mirek. Cesta byla postupn�, nebyla to cesta neo�ek�van�ch skok� a zvrat�, ale je to cesta, objevuj�c� st�l� nov� aspekty, st�le nov� hlediska. Na konci studi� se musela i cht�la vyrovnat se zobrazen�m krajiny kolem sebe - proto�e od po��tku ch�pala obraz nikoliv jako l�biv�, atraktivn�, jak�mi se �sp�n� �iv� n�kolik "mal��� Jesen�k�", cht�la ty sv� h�bety ud�lat tak, aby l�biv� nebyly a vztah k t�matu p�itom respektovat. Ji� jednou jsem v t�to situaci citoval bohu�el p�ed�asn� zem�elou, milou kolegyni z Olomouce Yvonu Boh��ovou. Napsala (pro Novou Encyklopedii �esk�ho v�tvarn�ho um�n�), �e "sv� krajiny poj�mala jako z�ti��". M��e to b�t metafora, ale asi je to d��v popis. Ji� tehdy pracovala z�m�rn� se suchou, do desti�ky podkladu pomalu, nam�hav� vt�ranou temperou, kter� je prav�m opakem ka�d� povrchn� elegance ... Postupn� se st�le v�ce soust�e�ovala na v�ci, s kter�mi p�ich�zela neust�le do styku ... I j� jsem z�st�val fascinov�n, kdy� se na obrazech objevila �azen� zeleniny nebo ovoce stejn�ho druhu: hru�ky (jak autorka sama �ekla, jej� ovoce erbovn�), jablka, cibule, �esnek ... Serieln� �azen� bylo tehdy je�t� �iv�m probl�mem ve sv�t� geometrick� abstrakce - a autorka mu dala novou v�znamovost i nov� kvality t�m, �e podobn� �adila vedle sebe zobrazen� konkr�tn�ch, pojmenovateln�ch a individualizovan�ch (!) z p��rody vy�at�ch objekt�. Na po��tku devades�t�ch let malbu postupn� vyst��dala kresba uhlem na balic�m pap��e ...N�hodn� nen� volba materi�lu, jen� p�in�el jedine�n� val�ry, a tak jako byly temperov� malby st��dm�, "asketick�", tak se jist� subtiln� mal��sk� kvalita objevuje v pr�ci s vrstven�mi odst�ny �ern�. A Ane��in�m t�matem jsou st�le m�n� hory a lesy (by� t�eba serieln� �azen�), to, k �emu se chce v�tvarnou paralelou p�ibl�it, jsou objekty a situace �lov�kem tak �i onak domestikovan� - zelenina, ovoce, okraj pole ... Tak se jej� pr�ce programov� dost�vaj� na pomez� v�znamov� identifikovateln�ho a jej�, velice osobit� abstrakce, je� samoz�ejm� je p�esn� zakotvena ve vid�n�m, ale svou obecnost� je p�ekra�uje. A kl��ov�m t�matem je v t�to sf��e "m�sto". Konkr�tn�m v�chodiskem je m�sto, kter� m� kosek d�l pod okny, kde se p�ed lety sekalo a p�lilo d��v� a od t� doby se tam odehr�lo jist� ledacos. "M�sto" se sv�m tvarem st�le v�ce p�ibli�ovalo kruhu, ale tak� um�lkyni absolutnost t�to formy l�kala. Ani kruhy ov�em nejsou u n� neosobn� artikulovan�, naopak, ka�d� p�in�� ur�itou variantu st�edov� plochy i jej�ho vymezen�. Kdy� mi letos o pr�zdnin�ch um�lkyn� sv� nejnov�j�� kruhy ukazovala, byly mezi nimi - p�ekvapiv� - i pom�rn�, by� v podstat� monochromn�, ale proti jej�m d��v�j��m "barv�m mollov�m" v�razn� pestr� : �erven�, �lut� atd. J� jsem samoz�ejm� jejich vystaven� - i mo�nost rozv�jen� zapo�at� �ady - uv�tal. Mo�n� to bude cesta k nov� barevnosti ... A funguj� svou individu�ln� artikulac� stejn� dokonale, jako jej� d��v�j�� pr�ce. Nebo� Ane�ka Kovalov� pat�� programov� k um�lc�m, kte�� odm�taj� efem�rn� m�dn� p��stupy, kte�� jsou p�esv�d�eni, �e i dne�n� v�tvarn� d�lo se m��e �adit do linie t�ch, kte�� usiluj� vytvo�it paralelu imanentn�mu ��du p��rody a po sv�m tak b�t rovnomocn�mi tomu, co d�lal Josef ��ma i Martin Salcman, V�clav Bo�t�k i Robert Hlin�nsk�, Ji�� John i Michal Rann� ... Jej� vlastn� d�lo se ji� tak� stalo takovou jedine�nou kvalitou ...
Ji�� Valoch

Ane�ka Kovalov�

Narodila se 1. �ervence 1949 v �umperku.

V letech 1967-1973 studovala malbu na pra�sk� Akademii v�tvarn�ch um�n� u profesora Karla Sou�ka. Do roku 1981 spolupracovala se sv�m otcem, socha�em Ji��m J�lkem na jeho realizac�ch. Vedle ��asti na kolektivn�ch v�stav�ch doma i v zahrani�� p�ipravila od roku 1975 dosud v�ce ne� 40 samostatn�ch v�stav, nap�. Olomouc (Divadlo hudby, Kabinet grafiky), Opava (D�m um�n�), Zl�n (D�m um�n�), �st� nad Labem (S�� Emila Filly), Roudnice nad Labem (Galerie modern�ho um�n�), Praha (Galerie Opatov, Galerie Pecka, Galerie V�clava �p�ly, Galerie Bayer a Bayer), Brno (D�m um�n�), Ostrava (Galerie Magna), Litom��ice (Galerie v�tvarn�ho um�n�), Karlovy Vary (Galerie um�n�), �umperk (Vlastiv�dn� muzeum), R�ma�ov, Z�b�eh na Morav�. �asto vystavuje spole�n� s man�elem Miroslavem Kovalem.
V�tvarn� doprovodila b�snick� sb�rky Ond�eje Fibicha, Martina J. St�hra, Pavla Kolma�ky, Jaroslava Seiferta, ilustrovala Severomoravsk� pov�sti a zkazky Bohuslava Indry,
v roce 2005 ilustrovala knihu Vladim�ra K�rnera Z�nik samoty Berhof.
Je zastoupena ve ve�ejn�ch i soukrom�ch sb�rk�ch doma i v zahrani�i.
�ije v Sobot�n� u �umperka.